Saturday, May 07, 2011

Vadey Masalode..



Petang-petang minggu kalo tak keluar jenjalan, bleh la buat kuih kan? (^_^).. kebetulan ada lebih dr separuh peket kacang dal.. apa kata kita try buat vadei nie.. Actually nie kuih favourite aku nieh.. haha.. x tau sejak bila gemar makan.. tp sgt suka (^^,)..

jom share resepi..


KUIH VADEY

Bahan-bahannya
1 cawan kacang dal
1 biji bawang banggali (saiz kecil) -potong dadu
1 tangkai cili kering -gunting kecil-kecil
1 tangkai daun kari -siat-siatkan
sedikit garam

Cara-caranya
Rendam kacang dal semalaman, blender dlm pengisar kering. Tak perlu terlalu hancur.. kalo boleh biar ada sebahagiannya masih kasar-kasar.

Kemudian satukan kacang dal yang siap diblender dengan bawang besar, cili kering dan daun kari.. masukkan garam secukup rasa.

Kepal-kepalkan dan bentukkan bulat-bulat. Goreng dlm minyak panas (deep fry) guna api sederhana. Kalau bleh bentukkan kuih ni spy tak terlalu nipis atau terlalu tebal.. so nanti bleh dapat kuih yang garing di luar dan lembut di dalam.

Sedap di makan panas-panas.. bersama teh O atau kopi O panas.. Selamat Mencuba.. (^^)/



6 comments:

whooz said...

favorite saya juga! memang tak bley tahan kalau lalu kat orang jual vadey nih. bau dia..vavavavavav!

senang ke buat nih? tgk mcm senang je.

NedLi Sakurai said...

senang jer whooz.. try laa.. tp kan.. garam kena betul2 rasa laa.. mcm sy hari tue 'ter'-tawar laks (^^' ).. so biler dah bancuh tue try test rasa dier erk.. masin cukup ke idak.. (^_^)

cik kodok said...

huzz berminat sudahhhh :P

Kuih ni keras2 skit kan?

NedLi Sakurai said...

Deida.. agaklah.. cam rangup2 tp isi tengah dia lembut (^_^)

Radziah Radzi said...

nak cuba resepi ni ye.... nampak cam senang jer...:-)

NedLi Sakurai said...

Radziah.. ha'ah.. senang jer kuih nie kalau nk buat.. Silalah cuba (^_^)v

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...