Sabtu, Mac 29, 2014

Viewtiful Vietnam: Ha Long Bay II

12 Mar 2014 [Wed]
Pagi nie bangkit awal sbb kitorng ada Tai Chi Session lepas subuh bersama Kapten kapal.. so kami pun naik ke atas deck time semua org sedap tido.. Giler awal bangun kan, pacik kapten yg nak ajar Tai Chi pun x bangkit lagi.. hahah..

so last² kami bergambar jer dulu..

Amy-Rose pun bangkit awal (^_^)v

Tai Chi Master lambat sgt so start sendiri jer..

Dalam pkl 6.30am camtue, Hung panggilkan kapten.. So berTai-Chi lah kejap kami berenam, termasuk kawan baru kitorng tue; Amy Rose (^_^).. Then breakfast. Perlu makan cepat² sbb lepas makan kami nak pegi berkayak pula..

Ya.. Kami sempat berkayak di sini.. Saiko na? Around 8.00am.. kami di bawa ke kawasan berkayak.. sekitar² area boathouse juga.. sbb mlm semalam semua boathouse perlu park di dalam kawasan teluk nie- utk elak angin kencang..

Sweet moment ~exclusive by Posh

bersiap-sedia utk berkayak.. Jom!

berlepas..

Hung bagi masa 40 minit jer berkayak kat sini, sbb nanti perlu check out bilik pkl 9.30am.. So kami buat satu round keliling teluk dan batu tunggal yg ada di situe..

Tapi 40 minutes? Mana cukup.. huhuuu..

Kayak + selfie = Kayfie?

Sbb tue x cukup 40 minit sebenarnya (^^").. dan sebab tue Hung ikut sekali berkayak.. kalau tidak mau pkl 10.30am baru kami balik semula ke pelantar (^_^)v..

Oh! Tadi kami sempat singgah kejap kat gua kecil nie, Bao Hau Cave (Pelican Cave) namanya.

~Credit to Amy

Bao Hau Cave nie ada penemuan kesan² penempatan awal.. sbb tue Hung bawa kitorng dtg tgk; tapi tgk dr kejauhan dan sekejap jer.. (^^,).. Bimbang kalau bagi lama² kang mmg lama sungguh jadinya..

Kitorng kan suka bergambar (^_^)v.

masa untuk pulang..

Dlm boat kecik after kayak

8.45am kami balik ke boathouse.. refresh dan check out. Since lambat lagi masa untuk lunch, maka kami lepak di sundeck. Boleh tgk pemandangan di awal pagi sambil bergambar (lagi).. (^^")..

Bergambar untuk cover album

These rock gates.. Seriously subarashi!..

Actually boathouse dah mula bergerak kembali ke jetty.. tp kali nie diorng ambil route jauh skit.. diorng pusing-pusing keliling tuk kami dpt tgk view-view yg indah nie..

Tapi kabus mmg sgt tebal.. Ha Long seperti diselubungi selimut putih pagi nie.. Sejuk tak payah ceritalah.. Bebudak nie mmg nampak cam cool giler sbb dpt tahan sejuk, tapi hakikatnya diorng x bawa baju sejuk pun datang sini.. (^^')..

Aku nie pun kebetulan jer terbawa jaket sehelai.. ingatkan Hanoi dan Ha Long Bay panas.. Ramalan pun kata suhu dlm 28°C- 29°C++ sekali rendah giler.. tue yg rapat jer duduk bila bergambar (^^").

Pukul 12.00tgh hari kami turun.. Kali nie kami lunch berenam org jer.. Mr.Derick masih ber-bird watching agaknya sbb tadi nampak dia bawa teropong kecil.. tak pun diorng amik pakej yg dua malam tue..

Lunch..

Lepas lunch, x lama kemudian kami naik boat kecil utk ke jetty. Habis dah cruise kami di Ha Long Bay nie.. Sampai di jetty, lepak kejap kat Hoi Au Restaurant sementara tunggu bus dtg pickup and send us back to Green Diamond Hotel.

We reached Hanoi at 5.30pm.. gegas² siapkan bekal, solat dan refresh (Thanx Green Diamond sbb benarkan kami tumpang cafe dan toilet). Pkl 6.15pm teksi sampai.. so mula gerak ke Hanoi Train Station.

Dekat jer train stationnya.. 15 min pun dah sampai tp bimbang sesat barat kalo jalan kaki, sebab tue mintak tlg hotel call kan teksi.. Kalau tgk meter cuma 25,000VND.. tp sbb call khas, so kami perlu bayar 50,000VND.

Keretapi Tanah Melayu Vietnam

Oh!.. Hampir ditinggalkan train tadi (^^')..

Yelah.. ingatkan train gerak 7.30pm.. Sekali tetiba pkl 7.00 dia dah gerak. Bila semak tiket mmg waktu dia pun. Kami yg tersilap baca (^^").. Niat asal naik awal kengkonon nak letak beg jap dan turun semula tuk bergambar..

Memasing tunggu memasing sbb Posh pesan.. kita gerak ke memana pun semua kena sekali.. jgn pecah-pecah.. Betul sgt tue. Kang kena tinggal macam aku hari tue.. hahah (^^!). Mujurlah.

dalam sleeper train..

Dinner nasi goreng kampung Brahims berlauk serunding daging. Yummy!! Seronok juga makan dalam train nie rupanya.. tapi sedikit ralat sebab tak dpt nak buat air milo panas.

Tuelaa.. Siapa suruh lupa bawa bekas termos, kalau tak boleh tapau air panas dr hotel tadi.. Train nie ada sediakan tp bimbang pulak kami nak minum.. Tong air panas dia dah berkarat.

Lepas makan.. memasing boring.. coach dah lah sempit, lagilah boring.. (^^,).. last-last kami pakat, better kami masuk tido.. Keylah jumpa di next post... Da!

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...