Isnin, Mac 23, 2009

Cuti-cuti Malaysia [Utara] : Perlis


Peta Perlis


Baru balik dr htr nana… berhujung minggu di utara aku kali nie.. memula ingat leh jenguk pojan, tp sekali tue, Pojan balik Mour.. Inilah yg dikatakan tiada jodoh!.. berselisih di atas highway jerlah kami malam kelmarin (^^ii)

So.. kitorng bertolak malam… Bas nie berhenti bnyk tempat.. tp aku antara sedar & tidak. Since aku asyik tido dr awal.. so after bas berhenti utk memudahkan penumpang solat subuh, aku xleh nak lelap mata sgt..

Sampai Canglun agak lewat dr kebiasaan (menurut kata nana).. kitorg sampai dlm pkl 9 suku. Selalunyer pkl 7 camtu dah sampai dah.. then lepak² sambil breakfast sementara tunggu kak chik dtg jemput.

Lambat plaks kakchik dtgnyer.. nak dekat pkl 11 baru farah sampai. Then terus check in kat Uni Inn, UUM. So.. plan kitorng lepas lunch ialah :

  1. Mandi/berkelah di Bukit Wang
  2. Pegi jalan-jalan shopping di Bukit Kayu Hitam
  3. Lawat Gua Kelam
  4. Makan Laksa Belut/ Sotong Celup Tepung di Jeti Kuala Perlis

Haha.. giler tak? Mana sempat (^^ii).. (mmg x sempat pun)… manalah nak sempat.. keluar dr Uni Inn pun dah pkl 2 lebih (^^,)… so last-last we all just pegi Bukit Kayu Hitam dan ronda-ronda Perlis jer..



Nana tgh pilih barang


Saja pilih scene yg sama ngan pojan (^^ii)


Lain sungguh Bukit Kayu Hitam skrg nie erk… aku pernah sampai sinie, 18 thn dulu.. masa Chik Mie sambung study kat UUM. Masa tue, Bkt. Kayu Hitam hanya ader khemah² bazaar jer.. skrg nie siap ader mall…

Kawasan bazaar yg dulu tue… diorng just buat mcm kedai-kedai kecil kat belakang mall.. (err ke aku salah tempat? (^^ii)… rasa mcm betul jer…)



Uda.. ingat tak coklat nie? (^^,)


So.. lepas shopping skit², kitorng gerak naik ke Perlis… konon² nak melawat Gua Kelam.. tp on the way tue, rasa mcm x sesuai laks. Takkan nak melawat gua time dekat² nak maghrib kan? (^^ii).. so last² kitorng just ronda² Perlis…





Kata nana, kalo jumper banyak bangunan bercat warna-warni cengginie, maksudnyer kiter dah masuk negeri Perlis (^^ii)

Dari Arau, masuk Kangar, terus naik menghala ke Padang Besar… pastu patah balik menghala ke Jeti Kuala Perlis… on the way ke Kuala Perlis, jumpa kedai Cendul Pulut Padang Pauh..


Chendul Puluit Padang Paw!..


Tokey kedai nie siap betulkan sebutan aku.." bukan.. Padang Paw!".. memula ingat nama tempat tue, memang Padang Pau.. tp tidak rupanyer (^^!)

Kedai nie takder signboard.. tp agak terkenal kat area situe dgn specialty dier.. cendul pulut. Sedap!.. sbb dier masukkan bkn saja pulut nasi yg biasa tue, tp ada tapai pulut sekali.. Best… best… aku suker. (^_^)



Mee Hoon Sup Utara...


Oh!.. luper, nie first time aku sampai Perlis.. so agak teruja skit (^^ii)…

Lepas pekena cendul pulut + mee sup utara (x sesedap yg kat depan CIMB dekat² Cargas Café, Penang) + paw kakchiknyer laksa… kitorng gerak ke Jeti Kuala Perlis…

Pada mulanyer nak rasa Laksa Belut Kuala Perlis… tp since tadi dah makan laksa kakchik, so takkan nak gi makan lagi kan.. So kitorng just melepak² amik angin jerk at area situe…





Lepas boring lepak-lepak kat situe, kitorng gerak balik UUM.. esok sambung jalan lagi (^^,)



7 ulasan:

cekkeya berkata...

wah3, jalan sakan ye...

mak aihhh..sedapnye cendol pulut tuh....terliur...ahahah mee hoon sup utara tuh pun nampak marvelous jek..ahahah lapo2...

ps: kui, jgn lupe bawak aku makan cendol pulut nt..ahahah

NedLi Sakurai berkata...

kalo nak makan cendol pulut yg sama, kena ajak kui pegi Perlis la (^^,)

kuizikel berkata...

bila ko nak dtg cekkeya.. ckp lebih..heheh.. abis final sem ni lepak sini sebulan a.. ada berani?

ala ned.. aku pon tak penah rasa cendol tu.. mesti carik!!!

jumpa 'akak' cantik tak kat jeti k.perlis?

amoi berkata...

syoknya zoom malaysia...haha...

aku first n last smp perlis masa sek rendah...hehe...bila la dpt pergi lagi...nak shopping n mkn2 jek...wahh...shopping lagi...haha...

NedLi Sakurai berkata...

kui,
aku x pegi pun kat gerai-gerai tue.. sbb kitorng baru lepas makan.. just jalan-jalan area tepi laut tue jer.. next time la bertemu "Ah-kak Chantek" tue.. (^^i)

moi,
ko mmg giler shopping erk?(^^,)..

kuizikel berkata...

eh lupa nak ckp.. wah tiru posing d hard rock cafe..hehehe.. beli 1 tak?

NedLi Sakurai berkata...

hahah.. x beli pun... pg untuk amik scene / aksi yg sama ngan ko jer .. hahahhahah

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...