Isnin, September 10, 2018

Temasik Trip: Seberang Tambak

Arab St.

31 Aug 2018 [FRIDAY]
Cuti Merdeka tahun ini, kami bercuti ke Singapore. Last time masuk Singapore, masa sekolah rendah.. giler lama (^_^).. baru sekarang nak ulang-ziarah..

Untuk trip nie, kami bertujuh, lima dewasa, dua toddlers.. Yup, ini pengalaman baru.. Last time bawa seorang jer budak kecik, kali nie dah ada dua dah.. haha.. Aku, uda, Iffah, Nana + Che yam, dan iisyah + Baby Naura..

..dan kali nie naik bas jer.. sebab ada bas direct dari Kuantan ke sana. Bertolak malam, 30 August, pukul 9.00 pm.. dan sampai kastam dalam pukul 3.15 am. Selesai sahaja urusan kastam, then bus dropkan kami di stesen bus (Transnasional Express S'pore) around 3.45 am..

Mari menuju kejayaan..

Menunggu Subuh

So dr stesen bus, kami jalan kaki beramai² menuju ke Masjid Sultan.. untuk solat subuh dan refresh skit.. Sesampai di Arab St, belum masuk subuh lagi, so tunggu sekejap di luar masjid..

Dan since hari nie hari jumaat, kira beruntung dapat solat subuh berjemaah di masjid (^_^)..

Masjid Sultan

Taman Warisan Melayu

Selesai urusan di Masjid Sultan, dalam pukul 8.00 am kami bergerak untuk mencari breakfast. Tak jauh sangat perginya.. Along Arab Street memang banyak kedai dan restaurant yang menjual halal-food.

Kampung Glam Cafe..

Then sambung jalan.. perlu bergerak dari Arab Street ke Beach Road. On the way nak sampai ke Beach Hotel, jumpa banyak street arts.

Lorong Haji..

Street Art near by..

OTW nak ke Beach Road..

Asalnya just nak drop all the bags then sambung stroll around the street, lawat museum (^^'), but then orang hotel kata ada satu bilik dah siap.. boleh simpan beg dan rest sekejap.

So kami sambung berehat sekejap di bilik dan refresh before keluar semula. Tapi perlu cari 7E dulu.. nak cari simcard untuk data plan.. but then hampir lima buah 7E kami singgah, semuanya kehabisan stok..

Akhirnya jumpa satu dalam Bugis Junction Mall.

Shopping Mall

Dah alang² di sini.. we had lunch and drag the time. Pukul 1.30 pm baru bergerak ke Marina Bay Sands.. Nak melawat Marvel Studios: Ten Years of Heroes exhibition di Art Science Museum.

However, kami tak enjoy sangat di sini.. Sampai sana dalam pukul 2.15 pm.. dan kami perlu balik awal sebab nak collect tiket concert Alif di sebelah malam (T_T).. Terkejar-kejar.

Tapi bergambar adalah satu kewajipan (^^,)..

Inside the building..

Outside at the bay..

In the mall..

Sampai semula di hotel, pukul 4.30 pm.. then terus pegi ambil tiket. Live concert nie, buat di bangunan seberang jalan Beach Hotel nie jer.. so takdelah jauh sangat nak bergerak malam-malam..

Oh!.. Just Us - Alif Satar + Siti Nordiana LIVE Concert in Singapore is the other main reason kami plan trip kali nie (^__^).. dan untuk concert nie kami enjoy sepenuhnya.. haha..

TQ Alep dan Nana!

Sebelum concert bermula

Shhh!!..

mission accomplished

A friend of mine tanya, kenapa jauh sangat tengok konsert Alif Satar.. Well my dear.. demi Ahnaf Wafi.. Selat Melaka pun sanggup direnangi, apa ntah lagi Selat Tebrau (^^")..

Oh!.. Nana dan Iisya x join tengok concert sebab tak boleh bawa budak² ke event nie, so diorng lepak hotel dan jaga anak masing² (^_^)..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...