Isnin, Mei 15, 2006

Terengganu kiter..

[12 MEI 2006]
sesaja je join group bebudak gunung si pojan nie, tetiba pojan ajak gi mencandat.. aku mana pernah buat kerja-kerja cengginie nie (^^,).. dan oleh krn x cukup org, aku ajak ah radie ngan uda ikut sekalik... hahaha, aper lagik.. gegak-gempitalah kenari si radie, sepanjang² jalan pegi& balik t'ganu.. (^^i)

Dengan lawak² radhie yg mmg klaka tak hingat tue, dgn suara² sumbang berkaraoke (duk ulang lagu² yg dinyanyikan dek Chris Daughtry).. dgn borak² kosong & gosip² artis.. heheh.. giler happening.. agaknyer keta belakang tue, tgk keta kitorng terhenjut² sambil bergerak kat depan tue.. (^^!!)

kitorng bertolak pepagi Jumaat.. dlm kul 5 pagi camtue... sampai di Marang, Terangganu dlm pukul 8.30 pg jumaat yg sama. nasib baik lepas tue aktiviti bebas.. (^^,).. So kitorng pun pg bersarapan di sebuah kedai makan berhampiran jeti.. dekat-dekat area situelaa jugak..

Bersama pojan- Sarapan pagi di Marang

Lepas makan, kitorng rasa mcm perlu ganti balik waktu tido malam tadi, spy kesihatan kulit lebih terjamin (^^!!).. So kitorg pun memasing pegi check in kat sebuah chalet kecil di sekitar² area situe jugak.

Biler dah dpt bilik.. memasing amik port memasing aa.. qada’ tido (^^!!)… tp nak dijadikan cerita.. bilik yg kitorng sewa tue, air cond dier rosak… dah la air cond rosak, kipas plaks buat hal.. xleh lelaju.. speed dier 1 jerk.. huhuhu.. memasing dah mcm udang kena bakar dlm ketuhar dah.. menitik-nitik peluh… panas giler bilik tue..

Oleh kerana x tahan, kitorng pindah ke chalet lain.. giler ah.. mana bleh tahan.. panas mcm dlm bilik sauna. Biar kena bayar lebih sikit pun, janji dpt duduk tempat selesa... dan kitorng siap gaduh² manja ngan budak chalet first tue.. sbb dier tanak pulangkan duit kami.. (^^!)..

Akhirnyer diorng pulangkan jugak duit kami tue… tp dier amik skit aa.. sbb katanyer kitorng dah masuk 2 jam.. blasahlah kan.. lepas dpt duit terus chow, carik chalet lain… carik-carik, last-last jumper satu chalet nie.. (^^)v

kali nie bilik dier best.. ader ekon, ada kipas, bilik lebih luas dan bilik air dier pun lebih cantik.. dan aper yg lebih best ialah… kami tambah RM10 jer lagik, dr harga chalet panas tadi. Huhuhuh… sungguh x berkualiti betul chalet yg first itew. Dah la panas mahal laks tue.

antara panorama yg sempat di snap..

Lepas rehat-rehat, lepas asar kami keluar jalan-jalan cuci mata dan makan kepok tepi pantai… seronok makan keropok tepi pantai nie.. angin sepoi-sepoi bahasa jerk..

Then lepas minum-minum air kelapa muda dan makan kapok lekor.. kami pun jalan-jalan kawasan sekitar .. terjumpa la satu menara nie.. erm.. menara tinjau kot.. sbb dr sinie atas menara nie, kami bleh tgk.. jauh ke hujung laut nun.

Pemandangan dari atas menara tinjau

Selang x lama kami bergegas balik ke bilik.. sbb boat mencandat kami akan gerak before maghrib..

.: _________________________________ :.

[13 Mei 2006] Moh kiter ke Laut wehh..!!

Dah naik boat..

Sebelum maghrib smlm, kitorng berkumpul reramai kat tepi jeti.. aku, pojan, jebatz dan kak zahiah (wife Jebatz) satu boat.. group budak gunung pojan x jadik pg smlm.. sbb tekong sampan diorng sakit mata..

uda ngan radie pun x nak naik, sbb diorng takut air... tp diorng hantar kitorng sampai boat gerak baru diorng balik.. heheeh (rugi laaa korng..).. sgt seronok mencandat sotong nie, sungguh x disangka-sangka (^_’).

Bersama pojan dan Kak Zahiah

saat paling gembira, masa first sekalik dpt naikkan sotong tue.. walaupun sotong tue kecik jerk.. cumer sejengkal.. hehehe... siap tangkap gambo.. siap antar sms, sbb nak berkongsi kegembiraan.. ehheh..

tp biler dah lama² tue.. asyik dpt jerk.. boring ah plaks.. heheh letak² dpt.. letak².. dpt.. besar² lengan laks tue.. (^_^)

Hasil tangkapan kitorng..

aku ngan pojan sgt seronok menjeleskan uda & radie..(^^,) dan kalaulah.. group abg_kiyut_berlesung_pipit_yg_keta_dier_block_keta_kitorng tue pegi mencandat sekali, seperti mana yg abg tue dan kengkawan dia borak² masa minum petang kat sebelah meja kitorng tue, time kami mencandat tadi...

Memang kompem!!... radhie akan berusaha gak naik boat kami tue tadi untuk bersama² mencandat sotong... muahahahah (èé,)

heheh.. tp x jumper la plaks.. abg kiyut tue... (^^!!).. erm.. sotong yg kami dpt agak banyak gak... dan pojan paling special.. dier dpt "sotong kurita".. hahahah..(^.^)V...

menjelang subuh, tekong boat ajak balik… erm.. seksa jadik nelayan nie.. patut org pompuan duduk darat jerk.. nak semayang susah.. nak buang air susah… huhu.. lainlah kalo naik boat mahal kan? (^^!!)

Bahagi sama rata

Kami sampai ke darat lebih kurang pkl 7 pg camtue… sesampai jerk darat.. kami carik polistrin box dan ais.. sotong² tue, kitorng bahagi-bahagi sesama kami… tp dpt sowang skit jer.. sbb group pakcik-pakcik yg kami pinjam joran candat diorng tue, amik banyak.. huhuhu(ToT)

Balik bilik, bersih-bersihkan diri, Selepas Jebatz dan kak zahiah bergerak ke pulau kapas, kami berehat-rehat kejap. Lepas zohor kak Gie pun sampai.. so dierlah yg jadik tourist guide kami sekejap.. Destinasi kami ialah, Pasar kepayang

Tapi since memasing dah berbunyi perut, Kak gie bawak kami ke restoran masakan tradisional org Ganu. (`_^)mmg masuk la ngan selera aku.. aku org pantai timur gak.. x jauh sgt bezanyer.. Lepas selesai lunch, kami terus pg ke pasar kepayang.. pasar yg terkenal dengan brg kraftangan, batik, songket, tudung dan bermacam-macam lagik.

Banyak jugak kami borong, lepas dah dpt semua yg dikehendaki, kami pun balik ke bilik.. Kak gie pun dah balik umah dier dah. Petang-petang skit, kitorng gerak ke tepi jeti lagik sekalik, sbb group² kawan sepergunungan pojan nak berangkat untuk mencandat sebelum maghrib tadi.. lepas hantar diorng.. kitorg balik bilik

Kitorng dah ngantuk sebenarnyer.. (^^!!)

Aktiviti malam kami plaks ialah makan-makan makanan laut. Kitorng pegi satu restoran nie.. Restoran tooooott… atau juga dikenali sbg, restoran kehabisan bahan mentah (^^,).. semua benda yg kitorng order.. semuanyer xder.. semuanyer habis.. memula dier amik order… lepas amik order tue.. dier dtg balik kat kitong hampir 5-6 kali nak beritau setiap order kami tue dah habis..

Setiap kali dier dtg, setiap kali itulah menu yg kami order terpaksa ditukar.. memula xder udang.. tukar tomyam ayam... pastu takder apple hijau.. tukar air fresh orange.. pastu dtg lagik xder ikan kerapu plaks.. tukar ikan bawal.. pastu Carrot baru habis.. tukar sirap limau..

kali terakhir dier dtg tue kami dah tanyer dulu.. aper lagi yg dah habis dik?.. dgn tersenyum-senyum dier ckp, cendawan xder dah kak.. blasah laaa, kitorng mmg dah lapar giler time tue.. tukar jadik tomyam_aper_yg_ada jelaaa.. (^^ii)

Nasib baik nasi ader.. kalo tidak nak ganti aper erk?... (^_^)

Masa memula tue.. kami tgk-tgk gak sekeliling.. kot-kot uncle aznil dtg dr belakang nak kasik tau kitorng kena candid ke aper ke kan?.. tp sampai habis makan takder pun.. (^^!!)

So mmg sahlah restoran nie kurang organised.. atau dgn erti kata lain.. dah nak bankrup kot.. Nasib baik bleh tahan laa lauk-lauk dier.. kalo idak.. mau kena bakar kedai tue tadi.. (^^!!)

.: _________________________________ :.

[14 Mei 2006] Masa untuk balik
Dah selesai dah semua, sotong dah di candat, kain tudung dah di beli, mempelam macik kiah (tuan punyer chalet) dan dipetik, sotong² dah di letak aiskan.. beg-beg pun dah dikemas.. so tibalah masanyer untuk kami beransur balik.

On the way balik tadi, kami singgah sebentar di Masjid yg kami stop solat subuh jumaat kelmarin. Nak tgk ada tak baju sejuk pojan yg tertinggal kat situ.. (^^,) mmg rezeki pojan.. elok jerk tergantung kat tempat yg sama.. seronok giler pojan tadi.

Dalam kereta, on the way balik ke Kuantan

So kami bergerak pulang pelahan-lahan sambil singgah-singgah hinggap di gerai-gerai tepi jalan kemaman-beserah. Banyak gak bebudak nie beli kerpok lekor untuk dijadikan buah tangan kat kengkawan nanti.. aku beli skit jerk… sbb duduk kuantan jerk.. chemoih dah makan kerpok lekor nieh (^^!)

Sampai rumah tengahhari.. so sotong-sotong tue, kitorng buat masak goreng celup tepung.. heheh makan besar kitorng hari ahad tue... pojan ngan radie pun join makan lunch sekalik kat rumah.. alang² diorng hantar aku ngan uda balik.. mak suh makan tengah hari sesama...

// penat!!.. sgt penat; tp puas hati.. cuti 3 hari yg berbaloi

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...