Selasa, Julai 27, 2010

Road Trip 2: Carlisle-Lake District-Keswick-Penrith-Birmingham


DAY 2: 22 JUNE 2010 TUESDAY

Bangun pagi dgn semangat berkobar².. Farah dah siap buat sarapan; maggi dan coffee. hehe.. sungguh x serasi combinasi breakfast hari nie (^^i).. tp takper; penat lelah Fara perlu dihargai. lagi pun lapa laa sejuk2 nie kan (^^')..

Hari nie road map kami ialah from Carlisle to Birmingham, dan target kami ialah Lake District dan Cadburry Choco Factory, sbb nak jumper Oompha loompa dan Willy Wonka (^^i). So kena sampai Birm before pkl 5.00pm.. kalo tidak, x sempat nak masuk laks..

So.. kitorg check out pkl 7.50am dan mula gerak ke destinasi first we all; kalau ikut plan asal, kitorng nak singgah di Tulie House Museum (masih dlm Carlisle) tp x jumper plaks entrance. So kami terus menuju ke Lake District.


National Park- Lake District



Lake District merupakan destinasi percutian yang popular; yang mana amat terkenal kerana kecantikan tasik-tasik dan kawasan pergunungan dan lembah. Kawasan yang penuh dgn keindahan alam semula jadi ini terletak di North West England.

Taman negara terbesar drpd 13 National Parks di seluruh England & Wales; dan kedua terbesar di UK (selepas the Cairngorms) ini mempunyai keluasan melebihi 2000km². Merangkumi lembah² yg subur, gunung² berbatu, dan juga kawasan native oak woodlands serta kawasan penanaman pokok² pine.

Menurut sumber, kawasan paling cantik untuk pemandangan kapal² layar di atas tasik ialah di Ullswater.. Kalau nak menyelam di tasik terdalam, boleh pegi ke Wastwater dan kalau nak berada di puncak tertinggi England, sila ke Western Valley of Wasdale-Scafell Pike (West area).

Tapi apakan daya, dengan keluasan lake district yg sebesar dan seluas ini, we all x mampu nak explore dlm masa 5-6 jam.. so hanya dpt round area northern Lake District jer. Next time maybe (^_^)v. (Website: Lake District)


Erm.. (^-')

mmg luas kawasan National Park nie.. so perlu carik lokasi yg cantik untuk lepak. After few minutes drive, we all stop at this beautiful port: Bassenthwaite Lake..




Doggie kat dlm pic atas nie sgt kiyut.. nama dier Teddy sbb bulu dier cam teddy bear (^^i).. dia stop dan ngadap we all bila berselisih tadi; pastu tanak gerak².. hehe.. duduk jer ngadap we all.. suka kat kitorng la tue (^^').. puas tuan dier tarik, tp tanak ikut (^^!)..


Bassenthwaite Lake
Menurut info yg ditulis di infoboard tue tadi, kawasan tasik ini kaya dgn hidupan liar, sbb tu ianya sgt penting untuk dijaga dan dilindungi as one of England National treasure..


Oh!.. jom tgk tasik.. (^_^)






Oklah.. time untuk gerak ke next stop..



..dah..dah.. Kairo!



Kenswick Lake
Then we all teruskan perjalanan dlm kawasan National Park nie.. sampailah kami berjumpa dgn Keswick Lake.. Area nie tlh dibangunkan dan dinaiktaraf. Berbanding tasik yg first tadi, ianya dipelihara in nature..

Di sini, ada banyak facilities dan Crow Park untuk picnic, sunbathing atau nak main kejar-kejar ngan bebiri (^^')..






Agak lama we all habiskan masa kat National Park nie.. nak dekat pkl 2.15pm baru keluar menuju ke Penrith. Kali nie we all nak jejak castle lagi, istana di dlm hutan.. (^_^)v. Tapi on the way terjumpa tapak kesan sejarah nie:


Castlerigg Stone Circle


Ianya di bina 4,500 tahun dahulu (zaman Neolitik). Menurut sejarah ini adalah penempatan awal manusia prasejarah tersebut dan kawasan ni dibina oleh komuniti yang bercucuk tanam.

Ianya ini juga merupakan lokasi untuk aktiviti system barter dan kebanyakan event istimewa dan elite.. tidak ketinggalan upacara rituals. Dalam erti kata lain, nie mcm pekan kecil/lokasi penting untuk masyarakat tersebut bersosial dan bergumbira (^_^).








Hutton in the Forest
Perjalanan diteruskan lagi, dan kali nie kami singgah di kediaman cantik kepunyaan Lord & Lady Inglewood.. (Website: Hutton in The Forest)

Rumah cantik yg terletak di pinggir north eastern of the Lake District nie di kelilingi oleh kawasan woodland yg menarik (medieval forest of Inglewood). Actually ada lagenda ttg kewujudan rumah di tgh hutan nie dan ianya dikaitan dengan the Arthurian tale of Sir Gawain dan the Green Knight.

Rumah yg bercirikan pelbagai style senibina dan dekorasi dari kurun ke-17 hingga terkini ini sering mengajurkan event² menarik untuk org ramai.. dan masa we all nak balik tadi pun, diorg tgh busy untuk event malam nanti. Kalo x silap; nak buat open-air theater of shakespeare.




Road trip kami diteruskan dan kami singgah di istana yg telah runtuh nie (sbb dah set dlm plan map we all.. so kena singgah jugak (^^i)..)


Brougham Castle
Brougham Castle dibina pada abad ke-13 next to River Eamont. Istana ini adalah sgt cantik pada asalnya, tp selepas kematian keturunan terakhir keluarga Clifford (pemilik Brougham castle) iaitu Lady Anne pada tahun 1676; Brougham Castle menjadi hak milik Earl of Thanet..

..dan Earl nie tidak menjaga Brougham Castle dgn sepenuh hati kerana lebih sayangkan castlenya di Appleby. Dengan menjual semua kelengkapan dan isi rumah (istana), menggalakkan lagi keruntuhan istana yg cantik nie.. ( ^-')

Sayang ne~






Sayang.. castle nie siap ader gerbang untuk lalu masuk kat dalam.. cam comel jer (^^').. maybe time tue susah nak maintain dua-tiga istana dlm 1 masa.. x pun Earl of Thanet tue dah nak muflis.. sbb penggunaan kad kredit yg tidak berhemah.. er.. kot (^^!)..


Cadburry World- Birmingham
Then.. last lokasi.. we all gerak ke Birm. Tapi hasrat untuk menjelajah dan melihat kilang cadbury beroperasi tidak dpt direalisasikan (T,T).. Sorry nana.. dah lewat sgt sampai Birm.. dah pkl 6.45pm pun.. huhuu..

so just bergambar jer lah kan, kat pintu masuk..


Tipu jer nie, kata Open tp Close plaks.. (T,T)






Carlise-Lake District-Keswick-Penrith-Birmingham



2 ulasan:

chomelista homestay berkata...

Uikh travel bulan 6 tp baru buat entry.. kompiyus seketika td hehe.

Anyway.. chanteks lah hutton in the forest tu.. blh masuk x?

NedLi Sakurai berkata...

te-he (^-^)v.. nie lah akibatnyer kalo lepas jenjalan kena siapkan thesis kan.. so terpaksa tunda everything. makanyer post2 pasal summer holiday 2010 nie adalah siaran tertunda yer.. harap maaf (^^')v

hutton tue bleh masuk dlm.. dier ader cafe, ruang discuss, galeri, garden dan pelbagai lg, cumanyer masa we all sampai, dah pkl 4pm++ so dah close for that day, makanyer bergambar di luar ajer.. (^_^)v.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...