Saturday, November 20, 2010

Dapur Nedli: Sup Tulang Ala Siam


kalo raya korban, mesti dpt banyak tulang lembu kan? huhuh nak2 bhgn rusuk ngan gearbox.. sedapnyer kalo dpt buat sup.. dan sejak blajar buat suap ala siam ngan pakchu nie.. we all selalu masak sup tulng ikut resepi nie jer.. dah taknak dah syampu cara lain (ala2 gedix-cute Anggun dlm iklan syampu (^^')..)

oklah.. nie resepinya..





SUP TULANG ALA SIAM

Bahan-Bahan:
500gm tulang selangka (di potong dadu)
100gm isi daging (di potong dadu kasar-kasar)

1 kiub ayam knorr
2 mangkuk air asam jawa - untuk kuah/ merebus tulang-jgn masam sgt
1 akar dan daun batang ketumbar- basuh bersih dan diketuk
12 biji lada kecil -(ikut pedas) racik halus
1 biji bawang besar
2 ulas bawang kecil diketuk-ketuk

3 biji tomato
2 batang saderi

daun ketumbar - racik-racik
Garam secukup rasa
ajinomoto secukup rasa


Cara:
rebus tulang+daging dlm air asam jawa + akar dan batang
daun ketumbar +kiub ayam +lada kecil +bawang besar +bawang kecil

lepas empuk daging, masukkan tomato yg dipotong 4, daun ketumbar yg diracik halus, batang saderi yang dihiris kecil, garam secukup rasa & ajinomoto jika mahu


4 comments:

amoi said...

ni sup macam kat kedai tu ek?nyam nyam..aku suka sup rasa masam2 sikit...kalo buat pki daging je bleh tak?

NedLi Sakurai said...

kat kedai mana ila? ha'ah.. bleh jer pakai daging jer.. tp kalo dpt air rebusan tulang lagi best.. sbb tue kena ltk tulang sekali (^_^)

amoi said...

ala mana2 kedai la...esp kedai masakan thai..ehhheh...ohoo letak tulang lg best ye..hmmm..nnti nak try la :)

NedLi Sakurai said...

un.. dah siap try kasik tau.. nak dtg rasa (^^,)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...