Sunday, June 07, 2009

Bersarapan Pagi Dgn Laksa Pahang (Laksam)


Kyaa!!.. (^^i)

Tetiba terasa nak makan laksam, so smlm carilah bahan²nya.. tp since malas nak buat mee laksam tue (yg kena masak atas tudung periuk tue), so kiter gantikan dgn mee lidi saja..

meh kongsi resepi..





LAKSA PAHANG (kuah lemak putih)

Bahan² utama & kuah :
1 bungkus mee batang
300g ikan kembung (ikan tamban/pelaling pun ok )
1 kotak kecil santan
1 ulas bawang putih (ditumbuk)
2 biji bawang merah (ditumbuk)
1 sudu kecil lada hitam (ditumbuk hancur)
2-3 keping asam keping
air rebusan ikan
sedikit garam

Bahan² utk ulaman :
1/2 biji timun - racik /mayang
3-4 urat kacang panjang - racik. potong kecik²
taugeh 20sen (kalau nak)

Bahan² utk sambal :
8 batang cili kering
sedikit garam


Cara-cara :
Rebus mee lidi sampai masak, tiris dan ketepikan.. Rebus ikan dgn sedikit garam & asam keping. Bila dah masak, asingkan isi dgn tulang. Simpan air rebusan.

Tumbuk lada hitam + bawang2.. then tumbuk isi ikan sampai hancur, masukkan semua bahan-bahan yg ditumbuk bersama santan, air rebusan, asam keping + garam. Masak sampai mendidih.

Sementara kuah masak, rendam lada kering dgn air panas, then tumbuk dgn sedikit garam sampai betul² lumat. Bila kuah dah masak, blehlah dihidangkan bersama timun dan kacang panjang yg telah diracik + taugeh dan sambal lada.

makan masa tgh panas mmg sedap..


(^-^)/Umaii!!


// laksam mmg favourite aku (^^,)


8 comments:

amoi said...

weh...ko mmg suka buat orang terliur la...aku dah la breakfast mkn biskut cicah kopi radix je ni...huhu...
dah lama aku beli mee lidi ingat nak buat gak laksam tapi tak buat2...ahahhaa...bila ko letak resipi ni rasa cam nak buat la nnti...hehe...

NedLi Natalisz said...

hahaha.. aku mmg pun (^^,). nanti buat neh~ senang jer..

Anonymous said...

mee batang tu bukan spaghetti ker ned?

kak bis^ler ni^

NedLi Natalisz said...

bkn kak bis. mee lidi/batang tue bungkus dlm plastik ada gamabr naga kengkadang.. harga dlm RM1.50 ke RM1.90 camtue...

kalo guna mee spaghetti lain rasa.

amoi said...

aku rasa kan...mee lidi ni jual kat pahang jek...kakak2 aku yg dok tampin & batu pahat pon beli kat kuantan..kat sana tade jual katanya...hehe...

NedLi Natalisz said...

00o0o yer ker? hahahah.. kalau camtue.. org johor kena pakai mee spaghetti jerlaa. takpun guna me laksa.. bleh jugak

huD said...

kat sini pun bleh buat ye utk perhatian sume ahahhaha
sile gantikan ikan kembung dgn tuna and mee batang kepade linguini.
slamat mencube, sngt2 sedap!! umaiiii!!!

NedLi Natalisz said...

hahahha... dah try ker Da? laksa pahang ala scottish erk? (^_^)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...