Wednesday, December 13, 2006

What Kind of Coffee Are You?

You Are a Frappacino

At your best, you are:
fun loving, sweet, and modern

At your worst, you are:
childish and over indulgent

You drink coffee when:
you're craving something sweet

Your caffeine addiction level:
low




Baru lepas minum kopi ngan tok.. ( heee.. (o.0) x tido lah aku jawapnyer malam nie.. ) turun bawah tadi ingat nak gi mandi, pastu nampak tok tgh minum kopi 0 panas ngan keropok.. aku pun tanyer.. ader lagik tok? kopi tue?...

tok pun tunjuk ke arah balang kopi.. ( hahaha buat sendirik aaaa.. giler pemalas aku nie (^^!!).. ) lepas buat semug... aku duduk mengadap tok aku... minum-minum sambil makan keropok yg norli dah siap gorengkan.. pastu borak2 ngan tok..

Tetiba tok tanya.. "penah tgk buah kopi?" … erm.. dalam gambar penah ah tgk.. real2nyer blum lagik... pastu tok cerita... umah mak arwah to'ki (mak mertua tok) dulu banyak pokok kopi.. tok suker gi lurut2 kan buah kopi tue, kumpul2 bebanyak pastu jemur...

"Buat aper jemur tok?" ( aku tanyer soklan bodo... hahaha (^-^)... ) "nak buat serbuk kopi la..." kater tok aku... pastu aku pun dgrlah tok aku menyambung cerita.. Lepas jemur.. kena tumbuk ngan lesung besar ( aku membayangkan org tumbuk ngan lesung besar.. bkn yg jenis pijak mcm lesung padi tue.. tp yg anduh lesung kena pegang tue, angkat tinggi2 pastu buk!!.. lepas kan... heheh (^^).. )

pastu bila biji kopi dier mcm dah hancur2 skit... kena goreng kasik garing .. nak tau dah cukup garing ke idak.. kena gigit.. kalo rangup tue garing ah.. (^^!).. ( erm.. mengikut kater Insp Takashi dlm The Young Kindaichi, kopi yg enak dtgnya dari biji kopi yang digoreng sederhana.. tidak terlalu garing dan tidak terlalu mentah.. )

"lepas goreng... biar sejuk skit... pastu kena sira dengan air gula..." tambah tok lagik. ader sukatan tertentulah nak menyira biji kopi nie.. kalo idak kang jadik x besh.. lepas sira.. dibiar sejuk.. pastu ketuk2 kasik kecik2 b4 kisar dlm giling batu...

tok siap buat aksi camner nak giling.. dier kater giling batu tue lekat kat dinding, pastu ader pengayuh kat tepi mcm pengayuh mesin org sagat ais kacang tue... ( cam comel jer aku tgk tok biler tok buat aksi camtue.. ) (^^,) .. lepas kisar dua-tiga kali baru leh dpt serbuk kopi yang sedang elok untuk dibancuh buat air....

uiksh.. kalo lepas2 penat mengisar biji kopi tue.. pastu buat plaks air kopi O panas.. makan ngan ubi rebus/bakar cicah sambal bilis... bawah rumah kampung yg bhgn bawah rumah tinggi-tinggi.. duduk laks atas pangkin kayu.. makan reramai.. pastu time tue ujan laks ... oh! syoknyer!!shahdunyerrr!!hohoho (^.^)...

('_^)erm..

pastu aku sambung cerita plaks.. masih bercerita pasal kopi.. ader kat satu tempat nie.... org2 dier suker minum kopi dr biji kopi yang telah dihadamkan dek perut possum ( tp aku sebut tupai ah ngan tok.. kang tok x kenal laks menatang possum tue apa.. (^^).. )

biler muker tok mcm pelik.. aku terangkan lagik.. maksudnyer biji kopi tue possum tue makan pastu di"proses" dlm perut possum tue.. pastu possum tue "hasil"kan biji kopi tue balik semula... (^^!!)

pastu tok jawap.. "lalu diorng minum kopi tue.. x berbau ker?" hahah.. aku gelak jerk agaknyer tok mesti ingat aku memain ckp je nie... tp mmg betul laaa.. menda nie. Diorng siap jual mahal laks tue biji kopi tue.. katanyer sgt berkhasiat dan diorng susah nak dpt.. ( yelah, bkn semua possum suker makan biji kopi... hahahha betul jugak kan? (^^,) ...... )

Tp rasa mcm mengong plaks diorng nie.. sanggup bersusah payah cenggitue.. (^^i)



// erm...biler ckp pasal kopi.. teringat kat dier... Dier dah beli ker teko khas untuk bancuh kopi tue..('_^)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...