Thursday, February 17, 2011

Kari Salmon



Perut tetiba rasa mcm nak makan kari salmon.. tp tadi gi Giant, Salmon dier dah x elok.. (T,T). Dah drooling dah nie.. camner? ( ^_')

Nie semua gara2 menbelek gambar2 summer holiday hari tue.. sekali terjumpa pic Salmon masak kari yg we all masak masa last day kat rumah Uda-chan.. Tapi takpe, oleh krn xleh nak buat hari nie, kita letak resepi jerlah dulu & gambar yg tlh diambil sikit masa dulu (^^,)




KARI SALMON

Bahan-bahan:
500g isi +kepala Salmon
1 biji bawang besar- racik halus
2 ulas bawang putih- racik halus
1 pkt kecil serbuk kari ikan
1 tblspn serbuk lada
1 mangkuk kecil air asam jawa
Bhn penumis-bunga lawang, kayu manis dll
2 biji terung bulat/tomato/ seikat bendi
1 kotak santan
sedikit air
garam & gula secukup rasa

Siang dan bersihkan ikan, then ketepikan kejap. Tumis bahan penumis, bawang2-an, serbuk kari & serbuk lada sehingga naik bau. Then masukkan santan, kacau sekali-sekala hingga pecah minyak. Bila kuah dah mula nak mendidih, baru masukkan ikan dan air asam jawa.

Kemudian masukkan terung bulat/tomato yang telah dipotong empat, ataupun bendi yang telah dibuang tampuk dan hujungnya. Bila kari macam dah nak masak, blehlah seasoning-kan dengan garam dan gula.

Kalau kuah agak pekat bleh tambah sedikit air, dan kalau kurang masam tambahkan air asam jawa. Kalo kurg sedap.. err.. tambahkan aji (^^ ').. Hehehe.. jgnlah pakai aji.. x elok untuk kesihatan.





Bila dah siap masak, blehlah dihidang bersama sambal belacan, ulam timun dan telur dadar.. dpt plaks nasi brasmati panas-panas.. Dang! Umai!! Siyes takkan menoleh ke belakang lagi (^^ ').

Ittadakimassss!!..



// Ottanjoubi Omedetto nana-chan.. (^_^)/

8 comments:

amoi said...

fuh npk menarik betul kari ko. aku suka kari pekat2 ni..klu mkn ni, mak mertua lalu pun tak sedar..ahahaha..ceh perasan la plak ada mak mertua..ekekeke :P

NedLi Sakurai said...

haha.. aku baru nak kata- camne nak perasan, mak mertua pun kita xder lagi (^^!).. sekali ko dah sebut dulu. hahaha.

aku suka kari pekat kalo makan cicah roti canai jer.. kalo makan ngan nasi x suka pekat sgt. Yang nie nampak jer cam pekat tp kureng sbrnya (^^,). Terlebih rempah kari jer tue, santan sekotak jer guna.. hehe

amoi said...

ekekekke..

oo ni ala2 kari mamak aa ni. tp mamak langsung tak pakai santan kan. eh kalo masak lemak, ikan pun letak last sekali ek? ari tu aku bantai letak sekali harung dgn santan. sib baik tak hancur ikan aku..hahaha...

NedLi Sakurai said...

tgk jenis ikan moi.. kalo salmon nie isi dier mudah hancur.. kalo ikan kembung, tenggiri, pari..ok jerk letak awal..janji ko x godek2 ikan tue kerap sgt.. bier jer dier kat bhgn bawah periuk tue.. kacau kuah jer (^_^).

lagi satu kalo masak lemak/ yg bersantan, aku prefer ltk santan lewat skit, sekali ngan sayur sbb aku takut santan pecah (^^ ')..

Kari india tue mmg x pakai santan langsung.. guna air asam jawa jer tp kasik pekat skit..

wah dah macam rancangan masak memasak laks yer.. hehehhe (^^ ')

Anonymous said...

ni apsal cite fasal kari salmon ni, bagi le sikit kak bis rasa.

kak ^bis ler ni^

NedLi Sakurai said...

akak.. akak nak saya htr ikut mana kak? heheh.. kalo duduk sblh rumah sy htr dah kak (^^,)

Syazleen Razak said...

waaa....nampak sedapla kak aini...
dahla saya suka kari...
ni nak pi cari salmon ni...
nasib baik kelas x mula lagi...bolehla ronggeng ke fish market...hehehe (^^)

NedLi Sakurai said...

hehehee.. mmg sedap kari salmon nie.. nak2 bhgn pipi ikan.. yg isi lembut tue.. hohoho. try la yer.. sana ikan salmon senang nak dptkan?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...