Monday, August 18, 2008

Resepi: Ikan Patin Masak Tempoyak..


Hohoh sungguh selesanyer perutku ini… untung ader mak kat rumah nie kan..? huhu (^^,). Tadi balik makan tengah hari kat umah jap.. sbb mak call suh balik, mak masak gulai tempoyak ikan patin. ~hohoho.. kecur air liur aku biler dgr masak tempoyak nieh weh (^^,o)..

So sekali lagik aku meletakkan resepi kat sinie.. walaupun ini bukan resepi dr emak… (aku belajar masak tempoyak nie dr mak Ngah) tp aku rasa lebih kurng jerk ngan yg mak masak tadi tue… beza pun skit-skit jerlah…


Ikan Patin Masak Tempoyak

Bahan-Bahan :

  • sekor ikan patin – saiz sederhana
  • 2 ulas kunyit hidup
  • 20 biji cili api
  • 2 senduk tempoyak
  • 1 biji timun masam (dipotong kecil)
  • 2 ikat daun kesum
  • 2 ikat bunga kantan
  • sedikit asam keping
  • 3 cawan air (ikut kepekatan)
  • garam secukup rasa
  • secubit gula – ganti ajinomoto


Cara :

Ikan perlu dibersihkan betul-betul spy x hanyir .. so lepas disiang, lumurkan ikan ngan tepung gandum.. biler dah agak-agak ok.. bleh dibilas then rendam ngan air limau nipis/asam jawa… biarkan dlm 40-60 minit..~ cerewet skit biler nak masak ikan sungai nie (^^,)..

Biler dah siap ikan tadi, kerat-kerat kpd beberapa bhgn ~spy xderlah nampak sekor-sekor dlm periuk kan.. kang dier berenang balik ke muara susah la palks…

Then blehlah siapkan bhn utk kuahnyer plaks… kunyit hidup & cili api blander kasik halus then masukkan tempoyak .. blander lagik spy nanti kuah tempoyak jadik lebih pekat..

Pastu masukkan semua yg diblander dlm periuk, tambah air, gaul hingga rata… masukkan juga asam keping, letak atas api dan biar kejap, then baru masukkan ikan, bunga kantan, daun kesum, timun cina tadi & garam.

Then cuba rasa kuah tue.. kalo agak-agak ader yg kurang tambah laa.. kalo kurang masin tambah garam, kurang masam, tambah asam keping.. kurang sedap.. err.. tambah aji kot(^^”)..

kalo terlalu pedas, bleh tambah gula skit… tp kalo aku masak mmg aku tambah gula skit.. nak kasik mesra skit ngan tempoyak tue...

Masak dgn api sederhana, spy bleh reneh lama skit sampai keluar minyak mcm nie :

pic’s : sekadar gambar hiasan, hoho (^.^) mesti sedap nieh!


Kalo mak masak, dier x letak bunga kantan… sbb angin katanyer.. tp kalo aku aku letak sbb aku suker.. dan kalo tanak letak timun masam pun xper… bleh tukar kpd peria/batang keladi.. memana lah ikut selera.




3 comments:

kui said...

wooo.. dtg msk kat umah aku lak.. hahahahahhahaha (100 kali ajak dah ni)

NedLi Natalisz said...

hahaha..
mmg nak gi pun umah baru ko tue..
nantilah erk.. kiter bleh masak sesama mcm hari tue (^^)

amoi said...

weh...jgn lupa daku...hehe...

sedappnyeee ikan patin masak tempoyak...nyum nyum...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...