Thursday, October 11, 2007

Hari-hari di Penghujung Ramadhan (II)

Aku kuar rumah pkl 6.45 am, pagi tadi… (^_^).. subuh² buta aku dah mandi.. nak mencarik daun ketupat punyer pasal…

Aku sampai kat pasar dlm pkl 7.15am.. tgk² lengang lagik kawasan pasar kering… (MaKkkKKkkkk!!!!!...) aku hanya mampu menjerit dlm hati jerk.. (^^,) maklah nie.. suruh dtg pasar pepagi… sejuk tau mandi subuh² pagi tadi….

Puas aku rayau²… pastu jumperlah ader satu gerai tue.. jual kelongsong ketupat yg dah siap dianyam… then ader dua –tiga ikat daun. Bentuk macam daun kelapa… pastu aku belek-belek… aper ke nipis sgt lebar daunnyer nie…

kalo buat ketupat.. besar² dadu jerk dptnyer nanti…. Then aku tanyer macik tue.. “macik.. xder daun lebar skit ker?” ..”eh!... lebar daun tue dek.. nanti bleh bukak²”…

Iksh.. ape kejadah daun kelapa camnie plaks.. bleh bukak² la plaks… pastu aku blah…aku merayap² lagik kat gerai² lain laks…. Still jugak jumper daun_kelapa_x_cukup_lebar nieh..

pesal la diorng nie jual daun kelapa x cukup umur nie kan?.. last² aku tepon mak.. pastu mak gelak..” itu daun palas laaa!”… hahahaha baka!.. daun ketupat ngan palas pun x kenal aku nie (^^!!)

Manalah nak tau.. selalu jumper daun palas yg dah siap ader pulut dlm dier… x pernah jumper lagik yg belum siap…. Saya biasa anyam ketupat kelapa jerk… org melaka_pahang mcm saya nieh x kenal sgt ketupat palas.. tau makan ketupat palas ajer… (^^!!)

Pastu aku jalan² lagik.. kat blkng² skit.. sesambil tue carik gak lah kunyit, serai halia dan semua² bahan² nak masak rendang tuk raya nanti. Last² jumper gak daun kelapa kat hujung pasar.. itpun kat balik² gerai org.. aku pun amiklah dlm 3 ikat.. bleh la dpt 100 biji ketupat nanti..

Then ingat nak terus gi Giant.. tp Giant tutup lagik.. sbb baru pkl 8.30pg… so teruslah balik rumah..

Aku lepak² sambil tgk tv, pastu kemas² rumah skit.. lipat² baju skit.. thn nie aku yg menunggu semua org balik… (^^i) sayu gak rasa.. duduk sensowang kat rumah tunggu org balik, itu dah tau org nak balik…

cuba bayangkan kalo dah tua² besok… tunggu anak² yg belum tentu nak balik… huhuhu mesti sedey kan?… pastu tunggu plaks.. bawah rumah, atas pangkin kayu… sambil anyam ketupat. huhuhu… mesti lebih dramatis dan tragis ketika itew…. Oh!....

Boring gak tunggu org nieh rupernyer… then lepas tengah hari.. start la masak².. ingat nak masak ngan mak.. tp mak call kater dier lewat skit sampai.. sbb bah ader hal kat maktab tengah hari tadi… uda pun call… kater lewat gak.. sbb jam.. hoho (^.^).. masak sowang2lah kiter nieh wehh….

So masak la kat dapur… tp rasa bersemangat skit dan agak berkobar².. sbb yg nak makannyer nanti ramai…

kebetulan aku jumper daun pucuk paku merah masa kat pasar tadi.. so aku buatlah bubur lambuk skit.. then masak singang skit… nenas masak lemak ngan ikan masin dan ikan goreng… cukup lah untuk kitorng satu family…

Mak sampai dekat nak maghrib.. elok² lauk dah siap terhidang… Uda ngan adik2 plaks.. sampai lepas isyak… tp Alhamdulillah.. bubur lambukku yg sedikit tawar itew habis gak..


Erm.. cukuplah untuk hari nie.. sambung esoklah.. Dairi Ramadhan Rafik aku nie.



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...