Friday, December 01, 2006

Kisah Anak Ikan


Semalam nana paksa aku buangkan anak2 katak dalam kolam depan umah tue... sbb dier nak cuci kolam... takut katak la kengkonon budak sowang nie..hahahah .... gediklah plaks aku rasa dak nana nie.. hahaha(^-^)...

Masa aku sauk2 ngan penyauk hijau tue.. tetiba teringat masa zaman aku kecik² dulu… time tue aku ngan uda suker ikut abgwan gi main merata²… aderlah satu kali tue… kami nak tangkap anak ikan dlm longkang … (eiii) tp dulu longkang tue jernih wooo.. x macam skrg nie.. (^-^)

Kebetulan sauk ikan abg aku dah rosak. So, kami yg bijak lagik kreatif nie… telah “mencurik” penapis santan tok kat dapur.. x pepasal penapis santan tok jadik mangsa…

punyer lah seronok dpt banyak anak ikan.. Sauk... sauk.. letak dlm balang.. Sauk..sauk lagik.. letak dalam balang.. happy sungguh time tue.. walau panas terik dah gigit² belakang tapi tak kira.. janji dpt banyak anak ikan..

Uda laks duduk kat tepi jerk.. dier duduk kat sebelah aku sambil belek² anak ikan dlm balang. Sesekali dier jadik tukang sorak biler banyak anak ikan masuk dalam sauk.

Pastu.. tetiba tok datang dr belakang… argghhh!!..Habis!! Tak sempat nak menyelamatkan dirik… Mmg habis kitorng time tue. Sedar-sedar dah biru peha kena cubit dengan tok hahaha(^^!!).. abgwan laks dah lari dulu... teruk betul... x menyelamatkan anak buah langsung, kapten kitorng nie... (^^!!)...

So terpaksalah dihentikan Projek Carik Anak Iikan tue… yelah.. sauk dah kena rampas… peha dah sakit… air mata pun dah mencurah2 keluar.. mastermind plaks dah melarikan diri… camner nak teruskan projek… hehehe(^^!!)


aiii... rindunyer kat zaman kanak-kanakku.. hohoho(^.^)


5 comments:

pojan said...

sgt kretipnya ko ni.. klu aku yg tok ko.. dah lama aku libas je takpon rendam kepala dlm kolam ikan.. takpon paksa mkn yg korang tangkap tu idup2.. muauaahahahah

NedLi Natalisz said...

nasib baik ko x jadik nenek aku, pojan.. kalo idak.. lagi masaklah aku... harharhar(^^!!)

huD said...

aku takdek jer, abis kolam depan umah tue eh
sumer ikan mati ker....huhuhuhuhuhu
sian ikan2ku ahahhahahahha
dah innalillah rupenyer
dah bersih blum kolem ikan tue aaaa?? apolah, nana jugak yg kene bersihkan
mesti sambil nangis2 tue, sebab die sayang giler anak2 ikan tue
ko ingat tak time takdek api kat umah??
die sanggup kacau2 air kolam tue, nak bagi ader oksigen ahahhahahha
lawak tul dak nana tue :D

NedLi Natalisz said...

hahaha.. nana sayang erk ikan-ikan tue.. akak tgk dier mcm xder perasaan jerk..(^_^)...

bkn salah akak ah... ikan mati sejak antar nana gi kedah hari tue.. tinggal rumah 3 hari.. rupernyer kolam bocor.. air dier surut so xleh nak kitar dan kasik oksigen..

habis timbul semuanyer. sedey sgt (aku sedey bkn sbb ikan mati tp sbb kena bersihkan kolam yg busuk tue.. huhuhu..busuk sgtt!!!.. siap berulat lagik.. huhuhuhu gelii!!.. )

tp takpelah nanti akak beli ikan baru.. tunggu bah baiki kolam dulu.. bah bz sgt ah skrg.. tensen tul.. buaian rotan yg aku beli pun x pasang2 lagik.. (^^)

NedLi Natalisz said...

yg pasal dier kocak2kan air kolam tue klaka laa.. apersal akak taktau erk?... lain kali amik gambo.. ader bukti.. (^.^)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...