Saturday, December 16, 2006

CINTA... begitu indah..




"Saya sayang awak sangat-sangat.. sebanyak laut" -Que Haidar

-Selingan.. xder kena mengena ngan filem CINTA nie(^^!)


Tadi siang, aku, farah, kak uda, abgwan dan anak² gi beronggeng² di Bandar.. memula ingatkan nak ajak kak uda ngan farah jerk tgk citer CINTA nie.. tp last² abgwan nak join laks.. so angkut ah budak² dua org tue sekali.. siap bawak botol susu masuk panggung.. (^^,)

Walaupun dah lebih 2 minggu di panggung tp theater 3 masih penuh ngan penonton. Memula ingat boleh lah letak bebudak berdua nie kat seat yg kosong.. tp panggung sgt penuh.. last² najla tido kat abgwan.. aneem laks beriba ngan farah dan aku.. bergilir-gilir..



Erm.. ( ^_')

berbalik kpd movie CINTA nie tadi.. banyak org dah tgk.. sbb tue aku rasa nak tgk jugak.. lagikpun respond dr diorng ttg movie nie, positif² belaka.. dan aku rasa Uda pun leh terima ah movie CINTA nie… sbb cerita nie x karat langsung.. x meleret² dan x syok sendiri..

Secara kasarnyer.. Filem CINTA nie.. ada susunan plot yg baik.. skrip yg ringkas tp matang.. sinematograf yg x kurang hebatnyer.. pelakon² lama yg berpengalaman.. pelakon² baru yg berbakat.. persembahan bersahaja tp bermakna.. kisah² cinta orang-orang kita yg biasa tp disampaikan dengan begitu indah dan begitu sinis. Dlm nie juga ada pelbagai rasa.. ada humor, sedih, suka, duka, bingung, dilema, teruja .. dan.. erm.. macam-macam laaa


(‘_~)

OK, ringkasnya.. Cerita nie ader 5 kisah.. Yg 1st pasal kasih-sayang antara cikgu Ilyas (Dato’ Rahim Razali) ngan Kak Rubi (Fatimah Abu Bakar). Kisah cinta nie unik skit sbb kisah cinta berlandaskan belas kasihan.. 

dan dlm banyak2 dialog dlm cerita nie, ada beberapa yg best, yg aku suka sgt.. antaranye:

  • “Isteri bukannya hak milik, tapi anugerah”
  • “Kadang-kala, orang yang paling kita sayang tuelah yg paling susah untuk disayangi"
  • “Kalau kau tahu.. Dia pun tahu.. Dunia pun patut tahu"
  • "Adik jgn takut tutup mata, kerana kakak akan selalu menjaga"
  • “Mana kakak Dany yang dulu? Kakak Dany yang.. " -err.. lepas tue aku x ingat dah dany ckp apa sbb sibuk duk kesat air mata.. (^^!)..


Erm.. maybe sbb banyak cerita dlm satu movie.. so citer nie x membosankan penonton.. dan walaupun dier ader 5 kisah berbeza.. tp penulis nie buat cerita nie mcm saling berhubung tp x berkait secara langsung (hahah camner ayat aku nie.. (^^!!)..) dier mcm masuk²kan antara kisah² nie secara x sengaja.. so nampak cam santai-santai ah… x complicated.

Erm.. Pendek kata ini filem cinta Melayu terbest yg aku pernah tonton. Terima kasih Kabir Bhatia (dan semua-semua yg terlibat dlm filem nie).. kerana telah menghasilkan sebuah filem cinta melayu terbaik setakat nie!! (^_^).. dan terima kasih juga buat Kak Uda yg sudi belanja kitorng tgk wayang citer nie..


//Yang jadi Khalif tue mcm pernah tgk sblm nie.. tp di mana yer?

4 comments:

kui said...

wohoho.. syg awak sgt2.. seluas lautan.. fuh fuh fuh.. bergetar2 jiwaku ini... hehehe

ned said...

hahahha.. itu Que Haidar sms kat awek dier.. kalo aku dpt sms dr pakwe cenggitue pun mmmg bergetar2 jiwa raga... (^^!!)

kui said...

dngo sore que haidar pon bisa lulus jntung gue.. muahahahah ;)

ned said...

hahah.. ko pun dah jatuh hati kat que haidar ker?(^^,)...

// samalah kiter.... (^^!!)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...